Skip to content

klachtenregelement

 Klachtenregeling BGWonen 

Artikel 1 Algemene bepalingen 

1.1  De jeugdige en/of ouders kunnen ondersteuning krijgen van een vertrouwenspersoon. Contact met de vertrouwenspersoon:
K. Amarti via k.amarti@bgwonen.nl 
1.2  Klachten die betrekking hebben op de keten van zorg wordt gezamenlijk door de keten behandeld.  
1.3  Via het landelijk meldpunt zorg kunnen cliënten informatie en advies opvragen bij klachten over de kwaliteit van zorg:  

1.4  De cliënt of betrokkene die een klacht indient kan ook rechtstreeks naar  KPZ (klachtenportaalzorg.nl).  

Artikel 2 Klacht bespreken met de betrokken zorgverlener   

2.1  Het heeft onze voorkeur dat u de klacht eerst bespreekt met uw zorgverlener om te kijken of u samen de klacht op kunt heffen.  
2.2  Wanneer u er niet uitkomt met de zorgverlener kunt u contact opnemen met de leidinggevende. U kunt daarvoor bellen naar kantoor of een mail sturen naar info@bgwonen.nl . 
2.3  Wanneer u er ook niet uitkomt met de leidinggevende kunt u uw klacht indienen bij de klachtenfunctionaris. Zie artikel 3 

Artikel 3 Klacht indienen bij de klachtenfunctionaris – Wet langdurige zorg  

3.1  Onze organisatie heeft een interne klachtenfunctionaris waar u uw klacht kunt indienen. De klachtenfunctionaris heeft als taak om te bemiddelen tussen u en de organisatie. U kunt ook direct naar de klachtenfunctionaris zonder artikel 2 te doorlopen.  
3.2  De klachtenfunctionaris is te contacteren op klachtenfunctionaris@bgwonen.nl 
3.3  De klachtenfunctionaris benadert u naar aanleiding van uw klacht. Samen met de klachtenfunctionaris bepaalt u de vervolgstappen.  
3.4  De reactietermijn op de klacht is gesteld op 6 weken, zoals in de wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (wkkgz) staat vermeld. 
3.5  De klachtenfunctionaris is onafhankelijk van de directie en de rest van de organisatie. Deze klachtenfunctionaris is onpartijdig en onderzoekt de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. 
3.6  Komt u er niet uit of bent u niet tevreden over de oplossing dan kunt u naar de externe klachtencommissie KPZ (klachtenportaalzorg.nl).  

Artikel 4 Klacht indienen bij de externe klachtencommissie (Jeugdwet / WMO) 

4.1  De klachtencommissie beoordeelt uw klacht binnen 2 weken conform de externe klachtenregeling. Na ontvangst van uw klacht wordt een ontvankelijkheidstoets uitgevoerd. Bij het in behandeling nemen van de klacht zal de voorzitter starten met hoor en wederhoor. U kunt de klacht indien via het portaal of via info@klachtenportaalzorg.nl
4.2  Indien de commissie voldoende informatie heeft (al dan niet met een hoorzitting), zal de commissie een uitspraak doen over de gegrondheid van de klacht.  
4.3  De uitspraak is niet bindend.  

Artikel 5 Klacht indienen bij de Geschillencommissie – Wet langdurige zorg  

5.1  De Geschillencommissie beoordeelt uw klacht binnen conform het Geschillenreglement. De Stichting Geschilleninstantie KPZ is opgericht door Klachtenportaal Zorg in samenwerking met
belangenbehartigers voor cliënten en belangenbehartigers voor beroepsbeoefenaren. De Geschillencommissie KPZ is
als geschilleninstantie erkend door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
5.2  De uitspraak is bindend.  

Artikel 6 Tuchtrechtklachten  

6.1  Geregistreerde professionals vallen onder het tuchtrecht van het kwaliteitsregister jeugd (SKJ): 

6.2  In alle gevallen waarin dit protocol niet voorziet beslist de directie. 

Artikel 7 Klachten indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens   

7.1  Cliënten hebben het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens die betrekking hebben op privacy: 

Artikel 8 Vaststellen en wijziging klachtenregeling  

8.1  Dit protocol is vastgesteld op 01-01-2020 door de kwaliteitscoördinator . 
8.2  In alle gevallen waarin dit protocol niet voorziet beslist de directie.